משפטים אלו ודומים להם מוכרים להורים רבים מתקופת ילדותם.
הורים רבים מתלבטים מהי הדרך הטובה והנכונה ביותר לחנך את ילדיהם לערכים, ציות לחוקים ועמידה בגבולות.
שיטת החינוך אותה מכירים ואף גדלו עליה הורים רבים היא שיטת חינוך באמצעות עונשים ופרסים.
מהי אם כן שיטת החינוך של עונשים ופרסים?
שיטת החינוך של עונשים ופרסים מסתמכת על מתן עונש או פרס לילד על התנהגותו ולרוב היא מאוד קלה ונוחה ליישום בחיי היום יום.בשיטת חינוך של עונשים ופרסים, ילד אשר עובר על חוקי הבית, מתנהג בצורה לא יפה, אינו מציית להוריו ולבקשותיהם ולכן נענש.
עונש יכול להיות ללכת לחדר בזמן שכולם נמצאים יחד בסלון, לא לקבל ממתק או קינוח, האחים רבים, צורחים ומשתוללים בבית וההורה מעניש אותם שהם לא יילכו לחברים במשך שבוע, ילד לא רוצה להכין שיעורי בית ולכן לא צופה בטלוויזיה או משחק במחשב וכו'.
ילד אשר מתנהג יפה, מציית להוריו ומתנהג בהתאם לחוקי וכללי הבית מקבל מהוריו פרס על כך. למשל: ילד אשר ידוע כילד בעייתי בכל הקשור לאוכל ייקבל מהוריו פרס כאשר יאכל מאכל מסויים או יסיים הכל מהצלחת, ילד אשר מסרב לסדר ולנקות את חדרו ייקבל פרס כאשר ייבצע זאת, ילד אשר מסרב ללמוד למבחן ולרוב מקבל ציונים נמוכים ייקבל פרס מההורה כאשר ילמד למבחן וייקבל ציון טוב, הילד עוזר להורה לסחוב קניות ולסדר אותן במקום ומקבל פרס עבור זה וכו'.
מה הייתרונות בשיטת חינוך זו?
1. הילדים מצייתים ועושים את מה שמבקשים מהם.2. ילדים מתאמצים ומשתדלים לא לטעות.
3. ההורים הם החזקים, הקובעים ומנהלים את הבית.
מה החסרונות בשיטה זו?
1. ההורים נתפסים כדמות מאיימת וחזקה ממנה צריך לפחד.2. ילדים מצייתים מפני שהם מפחדים מההורים ומתגובותיהם – ההורים שולטים.
3. הילדים לרוב מפחדים לספר להורים על טעויות שעשו בכוונה או בטעות בשל הפחד מתגובת ההורה.
4. הילד סומך רק על מישהו אחר, תלוי בגורם חיצוני שיגיד לו מה נכון ומה לא נכון, מה מותר ומה לא מותר – הוא אינו מפנים ערכים וכללים – אין לו "שוטר פנימי" שיגיד לו ויכוון אותו.
5. ילדים גדלים וגם דרישותיהם, הפרס אינו מספיק אטרקטיבי ולכן לא כדאי להתאמץ עבורו. בכדי שהוא ימשיך לעשות דברים מסויימים צריך לתת פרס אטרקטיבי יותר.
למשל: ילד אשר מסדר את החדר שלו ומקבל צעצוע מתנה לאחר זמן מסויים ירצה צעצוע גדול ויקר יותר, במידה והצעצוע שייקבל לא יהיה מספיק אטרקטיבי בעיניו מבחינתו אין צורך לסדר את החדר כי הוא לא מקבל תגמול על כך.
6. לרוב הילד יאמץ שיטה זו בהזדמנות שתהיה לו לרוב מול דמות חלשה ממנו (אח קטן, חבר חלש וכו')
7. לעיתים קרובות אין קשר בין העונש/ הפרס למעשה של הילד – למשל התחצפת אלי ולכן אתה לא הולך לחברים, לא הכנת שיעורים ולכן לא תקבל קינוח וכו'.
שיטת העונשים והפרסים היא השיטה המוכרת והידועה ביותר כיום והורים רבים נוהגים בה כשיטת החינוך בביתם.
אנו רואים כי מספר החסרונות של שיטה זו גדול ממספר היתרונות ועולה השאלה איזו אלטרנטיבה קיימת? מהי הדרך הנכונה? מה האפשרויות העומדות בפני?
שיטת חינוך מצמיחה ומקדמת יותר היא שיטת חינוך של תוצאות טבעיות והגיוניות עליה ניתן לקרוא כאן תוצאות טבעיות והגיוניות .